Goudvleugel - primair

Week van de eendagsvlieg: goudvleugel

EIS Kenniscentrum Insecten, SoortenNL
6-SEP-2024 - Het is deze week de week van de eendagsvlieg. Dat betekent elke dag een nieuwe eendagsvlieg! Vandaag de goudvleugel. In deze serie behandelen we zeven soorten haften, ter ere van de onlangs verschenen entomologische tabel ‘Haften van de Benelux’ waarmee je de 83 soorten op naam kunt brengen.

In het eerste bericht in deze serie werd uitgelegd wat eendagsvliegen of haften zijn. In eerdere berichten stonden de gewone tweevleugel, het schoraas, de gele driestaart en de gewapende eendagsvlieg centraal, vandaag is de goudvleugel aan de beurt.

De goudvleugel komt alleen in kleine beekjes voor die in de zomer opdrogen

De goudvleugel is nog nooit in Nederland waargenomen, maar zijn aanwezigheid in Vlaanderen doet vermoeden dat we hem hier wel kunnen verwachten. Haften worden veel onderzocht voor hydrobiologische beoordelingen van de waterkwaliteit, maar omdat de goudvleugel alleen in kleine beekjes voorkomt die in de zomer opdrogen, wordt zijn habitat vaak niet meegenomen in die onderzoeken. Het is dus aan de hobbymatige waarnemers om hem in Nederland te ontdekken! Met zijn oranjezwarte uiterlijk en goudglanzende vleugels is het een opvallende verschijning, en dat is ook de reden dat hij de laatste jaren op verschillende plekken in Vlaanderen en Wallonië is (her)ontdekt.

Iedere week staat een plant, dier of schimmel centraal in de Week van … Het is een initiatief van SoortenNL, hét kennisnetwerk voor wilde planten en dieren van Nederland. Een netwerk van organisaties die toegepast onderzoek doen en natuurgegevens verzamelen met hulp van duizenden vrijwilligers voor de bescherming van soorten en hun leefgebieden. Met die gegevens ontwikkelen we kennis over de staat van de natuur en verbeteren we beheer, beleid en betrokkenheid.

Tekst en foto’s: Daan Drukker, EIS Kenniscentrum insecten en SoortenNL