gele driestaart - primair

Week van de eendagsvlieg: gele driestaart

EIS Kenniscentrum Insecten, SoortenNL
4-SEP-2024 - Het is deze week de week van de eendagsvlieg. Dat betekent elke dag een nieuwe eendagsvlieg! Vandaag is dat de gele driestaart. In deze serie behandelen we zeven soorten haften, ter ere van de onlangs verschenen entomologische tabel ‘Haften van de Benelux’ waarmee je de 83 soorten op naam kunt brengen.

In het eerste bericht in deze serie werd uitgelegd wat eendagsvliegen of haften zijn. In eerdere berichten stonden de gewone tweevleugel en het schoraas centraal, vandaag is de gele driestaart aan de beurt.

De gele driestaart komt weer voor in de Roer

De gele driestaart is, samen met het schoraas, de enige uitgestorven haftensoort die is teruggekeerd naar de Nederlandse wateren. In de twintigste eeuw is ongeveer de helft van de soorten uit Nederland verdwenen, door het rechttrekken van de grote rivieren en industriële vervuiling op grote schaal. In de grote rivieren verdwenen zelfs alle haften. Het schoraas kon terugkomen, omdat de ergste vervuiling een halt werd toegeroepen, maar voor de andere soorten was het te laat.

De unieke riviermorfologie, met klei- en zandbanken, meanders en een mozaïek aan stroomsnelheden is verdwenen door de kanalisering van de Rijn en de Maas. In Midden-Limburg is de rivier de Roer wel weer vrijgelaten. Deze is middelgroot, en dat is nog wel acceptabel voor de gele driestaart. Zo is deze soort in 2017 weer teruggekomen naar de Roer, en kunnen we daar tegenwoordig weer een vrijwel intacte haftenfauna in de rivier vinden.

Iedere week staat een plant, dier of schimmel centraal in de Week van … Het is een initiatief van SoortenNL, hét kennisnetwerk voor wilde planten en dieren van Nederland. Een netwerk van organisaties die toegepast onderzoek doen en natuurgegevens verzamelen met hulp van duizenden vrijwilligers voor de bescherming van soorten en hun leefgebieden. Met die gegevens ontwikkelen we kennis over de staat van de natuur en verbeteren we beheer, beleid en betrokkenheid.

Tekst en foto’s: Daan Drukker, EIS Kenniscentrum insecten en SoortenNL