Gewone tweevleugel - primair

Week van de eendagsvlieg: gewone tweevleugel

EIS Kenniscentrum Insecten, SoortenNL
2-SEP-2024 - Het is deze week de week van de eendagsvlieg. Dat betekent elke dag een nieuwe eendagsvlieg! In deze serie behandelen we zeven soorten haften, ter ere van de onlangs verschenen entomologische tabel ‘Haften van de Benelux’ waarmee je de 83 soorten op naam kunt brengen. Vandaag de gewone tweevleugel.

Haften en eendagsvliegen zijn twee namen voor dezelfde groep insecten. Hoewel de term 'eendagsvlieg' een begrip is tot ver buiten de biologie, weten maar weinig mensen hoe het beestje eruit ziet. Het grootste deel van hun leven brengen haften als larve onder water door. Ze leven in allerlei zoete wateren, maar elke soort heeft zijn eigen specifieke habitatvoorkeuren. Als de larven volgroeid zijn, vervellen ze naar een gevleugeld stadium en sluipen ze uit. Daarna gebeurt er iets geks: ze vervellen nóg een keer en pas dan zijn ze geslachtsrijp. Dat tussenstadium heet het 'subimago' en is uniek binnen de insecten. Het is heel apart dat ze daar tijd voor hebben, want ze zijn inderdaad maar heel kort volwassen. Het is voortplanten en doodgaan! Sommige soorten houden het wel een weekje vol, maar er zijn ook eendagsvliegen die eigenlijk maar een paar uur leven. Tijd voor een bloemlezing dus: voor elke dag van de week een eendagsvlieg, met vandaag de gewone tweevleugel.

De gewone tweevleugel

De gewone tweevleugel is verreweg de algemeenste haft van Nederland. Ze komen in stilstaand water voor, en dat is ruim voorhanden in ons lage landje. Met meer dan 15.000 waarnemingen op Waarneming.nl wordt deze ook het vaakst ingevoerd. Menig nachtvlinderaar zal deze soort kennen, al is het maar uit frustratie dat dat compleet verschillende subimago mannetje toch wéér dezelfde soort blijkt te zijn als dat oranjebruine imago vrouwtje.

• Veel meer informatie over de gewone tweevleugel is te vinden in de entomologische tabel 'Haften van de Benelux'.
Iedere week staat een plant, dier of schimmel centraal in de Week van … Het is een initiatief van SoortenNL, hét kennisnetwerk voor wilde planten en dieren van Nederland. Een netwerk van organisaties die toegepast onderzoek doen en natuurgegevens verzamelen met hulp van duizenden vrijwilligers voor de bescherming van soorten en hun leefgebieden. Met die gegevens ontwikkelen we kennis over de staat van de natuur en verbeteren we beheer, beleid en betrokkenheid.

Tekst en foto’s: Daan Drukker, EIS Kenniscentrum insecten en SoortenNL