Gewapende eendagsvlieg - Primair

Week van de eendagsvlieg: gewapende eendagsvlieg

EIS Kenniscentrum Insecten, SoortenNL
5-SEP-2024 - Het is deze week de week van de eendagsvlieg. Dat betekent elke dag een nieuwe eendagsvlieg! Vandaag de gewapende eendagsvlieg. In deze serie behandelen we zeven soorten haften, ter ere van de onlangs verschenen entomologische tabel ‘Haften van de Benelux’ waarmee je de 83 soorten op naam kunt brengen.

In het eerste bericht in deze serie werd uitgelegd wat eendagsvliegen of haften zijn. In eerdere berichten stonden de gewone tweevleugel, het schoraas en de gele driestaart centraal, vandaag is de gewapende eendagsvlieg aan de beurt.

De gewapende eendagsvlieg is een zeldzame haft van beken in de Achterhoek en Twente

Sommige eendagsvliegen komen alleen in het oosten des lands voor. De naam 'gewapende eendagsvlieg' klinkt vervaarlijk en is een vertaling van zijn wetenschappelijke naam Siphlonurus armatus. Vermoedelijk heet de soort zo omdat hij aan z’n achterlijf twee verbrede punten heeft. Wellicht deed dat de naamgever denken aan een bijl of mes. Hoe het ook zij, dankzij deze flappen kun je deze zeldzame haft van beken in de Achterhoek en Twente zelfs al in de lucht herkennen! Een ideale soort voor vogelaars met een verrekijker dus.

Iedere week staat een plant, dier of schimmel centraal in de Week van … Het is een initiatief van SoortenNL, hét kennisnetwerk voor wilde planten en dieren van Nederland. Een netwerk van organisaties die toegepast onderzoek doen en natuurgegevens verzamelen met hulp van duizenden vrijwilligers voor de bescherming van soorten en hun leefgebieden. Met die gegevens ontwikkelen we kennis over de staat van de natuur en verbeteren we beheer, beleid en betrokkenheid.

Tekst en foto’s: Daan Drukker, EIS Kenniscentrum insecten en SoortenNL