Natuurberichten

Pagina 1463 van 1601 - 16008 Resultaten

Tijdens een onderzoek naar loopkevers in het Groote Meer (NB) stuitte onderzoeker Herman De Koninck op een rotskampoot, een nieuwe spinnensoort voor Nederland...

Lees verder 5 januari 2010   14 jaar oud
Rupsendoder

Een extract uit de wilde paddenstoel Cordyceps sinensis is veelbelovend in de strijd tegen kanker, zegt Dr. Cornelia de Moor van de Universiteit van Nottingham, die een nieuwe studie uitvoerde naar deze paddenstoel. In Nederland..

Lees verder 5 januari 2010   14 jaar oud
dagpauwoog winter klein

Een controleur van overwinteringsplekken van vleermuizen in de duinen vindt deze winter meer dagpauwogen en kleine vossen dan de afgelopen jaren. De winter is nog niet afgelopen, maar het lijkt met deze soorten goed te gaan...

wilde gagel

Tegen het publieksbereik van een oudejaarsconference kan geen natuurbericht op. Goed dus als daar – naast vreemde vogels – ook bijzondere planten voorbij komen… ..

Kamsalamander

In tegenstelling tot de vorige eeuw gaat het de laatste jaren best goed met de meeste soorten amfibieën in ons land. Dit constateert het NEM Meetnet Amfibieën van Stichting RAVON. Beschermingsmaatregelen en verbetering van de..

Blauwborst

Struweel- en bosvogels zijn in moerassen in de tweede helft van de 20e eeuw sterk toegenomen doordat moerassen dichtgroeien. Vooral de blauwborst weet hiervan te profiteren. ..

Lees verder 3 januari 2010   14 jaar oud
Merel

Merels uit de stad zingen hoger, zijn zwaarder en genetisch anders dan hun soortgenoten uit het bos. De leefomgeving van merels is bepalend voor hun zang en de vogels vermengen zich niet meer zonder beperkingen, zo blijkt uit het..

Lees verder 3 januari 2010   14 jaar oud
Patrijs

Door veranderingen in de landbouw in de tweede helft van de 20e eeuw zijn veel kenmerkende broedvogels van het agrarische gebied, zoals kemphaan en patrijs, op de hogere zandgronden achteruitgegaan. ..

Lees verder 2 januari 2010   14 jaar oud
kerkuil

Sneeuw en vogels leveren niet alleen maar mooie plaatjes op: veel soorten hebben het moeilijk in de winter. Voor sommige vogels in het bijzonder kan een laagje sneeuw dramatische gevolgen hebben. Een aantal kerkuilen heeft de..

Lees verder 2 januari 2010   14 jaar oud
Boerenzwaluw - Harvey van Diek

Voor veel trekvogels die in Nederland broeden en overwinteren in Afrika zijn de gevolgen van klimaatverandering nog onduidelijk. Verschillen tussen de groepen vogels die in West en overig Afrika overwinteren hebben waarschijnlijk..

Lees verder 1 januari 2010   14 jaar oud