Natuurberichten

Pagina 1 van 1601 - 16006 Resultaten

Rattenstaartgras in de middenberm van een autoweg bij Breda

‘Rattenstaartgras, een blijvertje’ luidde de titel van een artikel in tijdschrift PLANTEN uit 2016. Ongetwijfeld zou deze soort, die van oorsprong afkomstig is uit Amerika, de komende tijd meer aan het licht komen, was de..

Lees verder 17 oktober 2024   15 uur oud
Leefgebied valkruidvlinder - primair

De valkruidvlinder dreigt uit ons land dreigt te verdwijnen. De rupsen van deze nachtvlindersoort zijn gebonden aan valkruid. Het valkruid, en daarmee de vlinder, is in Nederland op veel plaatsen verdwenen. Onlangs is vastgesteld..

Lees verder 17 oktober 2024   18 uur oud
Brilkaaiman met slang

Hoe de dodo klonk zullen we nooit weten. Van de uitgestorven Hawaïaanse vogel de kauai o’o weten we het wel. Eind vorige eeuw is de roep van het allerlaatste mannetje vastgelegd. Zijn roep bleef onbeantwoord, want er waren geen..

Lees verder 17 oktober 2024   20 uur oud
Bever

Het gaat goed met de bever in Nederland. Inmiddels leven er meer dan vijfduizend van deze grote knaagdieren in de Nederlandse wateren. Van Limburg tot in Groningen, van de Drents-Overijsselse delta tot de Hollandse Delta. Bevers..

Lees verder 17 oktober 2024   23 uur oud
Zalmzwam

Zalmroze en pimpelpaars: de natuur staat nu vol met de kleurrijkste paddenstoelen!..

Lees verder 17 oktober 2024   23 uur oud
Groene Loper Enschede op de tuinmarkt

De tuinmarkt in nieuwbouwwijk Boswinkel in Enschede biedt nieuwe bewoners inspiratie voor hun tuinen, versterkt de gemeenschap en helpt de natuur. Er worden inheemse planten uitgedeeld, bewoners kunnen aan de slag met vogel- en..

Lees verder 16 oktober 2024   1 dag oud

Leonard Minkema attendeerde mij wederom op een zeer bijzondere paddenstoelenvondst. Het bleek te gaan om een Barsthoed, die genoteerd stond als uitgestorven in Nederland, maar terug werd gevonden op een oude grazige leemdijk in..

Bloemrijke akkerrand in Flevoland

Natuurlijke plaagbestrijding in de landbouw is kansrijker als in de buurt van een akker ook voldoende andere landschapselementen aanwezig zijn, die extra voedsel bieden voor roofinsecten. Ook is het goed om meerdere gewassen naast..

Adder

Kennisorganisatie RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland) startte dit jaar met een nieuw cursusaanbod en de eerste editie van de basiscursus Reptielen was een succes. Op verzoek van professionals uit het werkveld..

Melganzenvoet

Melganzevoet kan je overal in ons land vinden en Indische ganzen in Nederland zijn nakomelingen van ontsnapte vogels...