Natuurberichten

Pagina 1430 van 1601 - 16008 Resultaten

In Zwolle is op 22 mei een rups van de keizersmantel ontdekt. Deze vlindersoort is officieel verdwenen uit ons land sinds 1980. Jaarlijks worden er wel zwervers gesignaleerd, maar uit de rupsenvondst blijkt dat de vlinder zich..

Lees verder 24 mei 2010   14 jaar oud
Beuk (kiemplant)

Lammetjes in de wei en fleurige bolgewassen. Zo wordt het voorjaar veelal weergegeven. Maar ook minder opvallende soorten maken in dit jaargetijde een start. Zo zijn al wekenlang overal kiemplanten van bomen te vinden. Je moet het..

Lees verder 24 mei 2010   14 jaar oud
wintervlinderrupsen

Als je op een groot aantal plaatsen in Nederland naar de bomen kijkt, lijkt het alsof de winter eraan komt omdat de bomen hun bladeren verliezen. De bladeren vallen echter niet van de bomen, maar verdwijnen in de magen van..

Lees verder 23 mei 2010   14 jaar oud
snoekbaars

Het water warmt nu langzaam op: tijd voor de snoekbaarzen om een nest te bouwen. De afgelopen week waren er verschillende snoekbaars vaders druk in de weer met het bouwen van hun nesten. Nu de nesten vol met eitjes zitten is het..

Lees verder 23 mei 2010   14 jaar oud
Tong (vierkant) Wikipedia: Dit bestand is gelicenseerd onder de Creative Commons-licentie Naamsvermelding-Gelijk delen 3.0 Unported
De gebruiker mag:
Delen – het werk kopiëren, verspreiden en doorgeven
Remixen – afgeleide werken maken
Onder de volgende voorwaarden:
Naamsvermelding

De intensieve visserij op de Noordzee leidt tot evolutionaire veranderingen bij vissen. Die blijven kleiner, groeien langzamer en worden eerder geslachtsrijp. Dit stelt Fabian Mollet, visserijonderzoeker bij IMARES, onderdeel van..

noordse woelmuis (gevangen)

De noordse woelmuis is een heel bijzondere soort waar het niet zo goed mee gaat. Onder andere op Texel komt de soort nog voor. Maar is de noordse veldmuis ook te vinden in de duinvalleitjes die de afgelopen jaren ontstaan zijn? De..

blauwe reiger

Met het intreden van de relatief strenge winters van 2008/2009 en 2009/2010, de koudste winters in veertien jaar, moet je al snel vrezen voor de bekende vorstgevoelige soorten: ijsvogel, kerkuil, winterkoning en... blauwe reiger...

kerkuil

De natuur is mooi, maar tegelijkertijd ook gruwelijk hard. Het draait maar om één ding: overleven. Het aantal slachtoffers dat daar bij valt is hoog. Niet voor niks krijgen de meeste vogels veel jongen en leggen sommigen meerdere..

Kortsnuitzeepaardje in Oosterschelde in 2010

Het afgelopen weekend heeft een sportduiker in de centrale Oosterschelde het eerste Kortsnuitzeepaardje van dit jaar aangetroffen. De zuidelijke Noordzee is de noordelijke verspreidingsgrens van deze soort. De laatste jaren worden..

Stippelmotten / spinselmotten in nest

Momenteel denken veel mensen dat ze de spinsels van de eikenprocessierups zien. De spinsels die rond deze tijd aangetroffen worden zijn echter van de spinselmotten. Die van de eikenprocessierups worden pas later in het jaar..