Mol, talpa europea

Natuurjournaal 30 september 2024

Nature Today
30-SEP-2024 - Mollen verzamelen bewusteloze regenwormen en pimpelmezen komen massaal Nederland binnen.

Als voedselvoorraad voor de winter maakt de mol een grote kluwen van bewusteloze regenwormen. Met een beet achter de kop verlamt hij zijn prooi, waardoor deze lang houdbaar wordt, maar niet kan wegkruipen. Mollen bewaren de wormen in een van de kamers in hun gangenstelsel. In zo’n voedselkamer kunnen wel honderden wormen opgeslagen liggen. Die voorraad is belangrijk, want een mol eet elke dag tot de helft van zijn eigen gewicht, wat neerkomt op ongeveer vijftig gram. In de winter is voedsel vinden soms lastig en de mol gaat niet in winterslaap. Als het vriest kruipen mollen gewoon wat dieper onder de grond, tot waar de grond niet meer bevroren is.

Pimpelmezen uit Noord-Europa vliegen nu naar Nederland

Noord-Europese pimpelmezen vliegen nu met honderden per dag Nederland binnen. De pimpelmees die je in de tuin ziet, is waarschijnlijk steeds een andere. Deze vogeltjes komen overal in ons land voor en hebben zich goed aangepast aan de mens. Zo zijn ze dol op de vetbolletjes die wij ophangen en zijn ze ook niet bang om te broeden in de buurt van mensen. Je kan ze goed herkennen aan hun felblauwe 'petje'. Dat heeft een belangrijke functie tijdens het broedseizoen. Pimpelmezen kunnen namelijk ultraviolet licht waarnemen en de blauwe veertjes bovenop de kop van mannetjes reflecteren dat licht. Hoe hoger de reflectie, hoe aantrekkelijker de pimpelman is voor de vrouwtjes. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat mannetjes die minder UV-licht reflecteren, ook veel minder in de smaak vallen bij de vrouwtjes.

Foto's: Rudmer Zwerver, Saxifraga; Jan Nijendijk, Saxifraga