Puttertje

Natuurjournaal 27 september 2024

Nature Today
27-SEP-2024 - Zo krijg je putters in je tuin en welke rupsjes zitten er in je tuinplanten?

De meeste bloemen zijn nu uitgebloeid en bevatten zaden. Deze zijn voor veel vogels een smakelijk hapje, nu ander voedsel schaarser wordt. Knip ze dus niet af, maar laat ze in je tuin staan! Met een beetje geluk strijkt er een groepje putters neer in je tuin. Zonnebloemen, paardenbloemen, kaardebollen, (kogel)distels en teunisbloemen zijn planten waar putters dol op zijn. Niet alleen als ze uitgebloeid zijn kan je genieten van deze planten, in bloei trekken ze allerlei insecten aan, zoals vlinders en hommels. Heb je ruimte voor het aanplanten van een els, dan is het helemaal feest. In de winter zie je putters regelmatig de zaden uit de elzenproppen pikken.

Bladwesplarven worden vaak verward met vlinderrupen

Zie jij wel eens heel veel kleine rupsen in je tuinplanten? Meestal zijn dat geen rupsen van vlinders, maar van bladwespen. Ze zijn er in heel veel verschillende soorten en maten. Het verschil met vlinderrupsen zit hem in de buikpoten. Rupsen hebben drie paar borstpoten, vervolgens minimaal twee segmenten zonder poten, dan maximaal vier paar buikpoten en tot slot weer segmenten waar geen poten aanzitten. Bladwesplarven hebben na de drie paar borstpoten maar één achterlijfsegment zonder borstboten, en vervolgens een hele rij ononderbroken buikpoten. Ook hebben bladwesplarven vaak een ronde kop die duidelijk buiten het lijfje zit. Bladwespen zijn talrijk: in Nederland komen meer dan 560 soorten voor, wereldwijd zelfs ruim 6000.

Foto's: Luc Hoogenstein, Saxifraga; Saskia Verberne, Waarneming.nl