Ilex aquifolium. Hulst

Natuurjournaal 20 oktober 2024

Nature Today
20-OKT-2024 - Plant je mee in oktober en november? Ga nu aan de slag in je tuin en geef je planten een voorsprong.

Vaak beginnen mensen pas in het voorjaar met de tuin, maar eigenlijk is de herfst een veel beter moment om te planten. De grond is dan nog lekker warm en vochtig, perfect voor nieuwe planten om goed te wortelen. Daarom staan oktober en november in het teken van Plant je mee. Het is nu een ideaal moment om struiken te planten, zoals hulst of klimop. Ze geven niet alleen kleur in de herfst, maar bieden ook beschutting en voedsel voor vogels en insecten. Door nu te planten, kunnen ze zich goed vestigen en in het voorjaar uitlopen.

Herfstasters bloeien tot ver in het najaar en daar zijn insecten blij mee

Vaste planten zorgen ervoor dat je tuin elk jaar een beetje mooier wordt. Kies voor winterharde planten zoals hemelsleutel, herfstaster of koninginnekruid. Deze bloeien tot ver in de herfst en daar zijn veel insecten blij mee. Vaste planten overleven de koude maanden dankzij hun sterke wortels. Laat bladeren liggen om de wortels te beschermen en de grond vruchtbaar te houden. Ruim een kwart van de biodiversiteit op aarde leeft namelijk in de grond! Al die kleine beestjes vormen het voedsel voor graag geziene tuinvogels en andere dieren. Een gezonde bodem zorgt voor gezonde planten, slaat CO2 op en zuivert het water. Kijk op de website van Plant je Mee voor nog veel meer tuintips in het najaar.

Foto's: Hans Dekker, Saxifraga (leadfoto: hulst); Kars Veling, De Vlinderstichting