Dennenprocessierupsen in de stress, het moment waarop ze hun brandharen los laten

Dennenprocessierups nadert de Nederlandse grens

Kenniscentrum Eikenprocessierups
13-SEP-2024 - Vlinders van de dennenprocessierups zijn recent waargenomen in drie provincies in België, waaronder Luik, niet ver van de Nederlandse grens. Het is niet uitgesloten dat de eerste vlinders Nederland al hebben bereikt. Dennenprocessierupsen verpoppen altijd in de grond, wat de kans op contact met de vele brandharen vergroot. Vooral als ze lang over de grond lopen, zoekend naar een geschikte plek.

De Werkgroep Bladmineerders, onderdeel van de Vlaamse Vereniging voor Entomologie, publiceerde op 28 augustus 2024 de vondst van meerdere dennenprocessievlinders op meerdere plekken in drie provincies: Belgisch Luxemburg, Namen en Luik. De waarneming ten zuiden van Luik ligt op maar 25 kilometer van de grens met Nederland. Het is derhalve een kwestie van tijd voordat deze soort zich in Nederland gaat vestigen. Gelet op de actieradius van de vlinders is het niet uitgesloten dat de eerste exemplaren Nederland inmiddels al hebben bereikt. Omdat we al enige jaren verwachten dat de dennenprocessierupsen ook naar Nederland zullen komen, is een monitoring met feromoonvallen opgezet door Silvia Hellingman in samenwerking met Biocontrole. Op dit moment hangen feromoonvallen in Wittem, Zundert, Venray en Gassel. Bij aanvang van de populatie zal het niet zo eenvoudig zijn om de nesten op te sporen. De winternesten zijn echter mooi herkenbaar en makkelijk zichtbaar. Heeft u dennenprocessierupsen of -vlinders waargenomen? Graag foto’s en locaties doorgeven via Waarneming.nl.

Mannetjesvlinder (links) en vrouwtjesvlinder (rechts) van de dennenprocessierups

Winternesten dennenprocessierupsen met witte spinseldraad. Nadat de rupsen de nesten hebben verlaten slinken de nesten en verkleuren ze naar roestbruin

Nog meer brandharen dan de eikenprocessierups

De dennenprocessierups (Thaumetopoea pityocampa) behoort tot de familie van de tandvlinders (Notodontidae) en de onderfamilie processievinders (Thaumetopoeinae). De rups kent dezelfde levenswijze als de eikenprocessierups, met uitzondering van de waardplant. Dennenprocessierupsen kunnen worden aangetroffen in allerlei naaldbomen. In de literatuur worden ook steeneik (Quercus ilex) en meidoorn (Crataegus laeviegata) als mogelijke waardbomen genoemd. Het zijn eveneens sociale rupsen die in een groep leven. Net als de eikenprocessierups heeft ook de dennenprocessierups brandharen. Ze hebben er zelfs nog wat meer dan de eikenprocessierups, tot wel een miljoen in het vijfde larvestadium.

Processie over de grond waarna ze zich ingraven

In een natuurbericht van 25 november 2018 waarschuwden we al dat de dennenprocessierups steeds dichter bij Nederland komt. In dat bericht beschreven we ook uitgebreid de levenswijze van de dennenprocessierups met foto’s en video’s. De vlinders van de dennenprocessierups zijn doorgaans groter dan de vlinders van de eikenprocessierups. De dwarsbanden zijn scherper getekend (gekarteld) en de vlek op de voorvleugel is groter.

Mannetje eikenprocessierup (links) en mannetje dennenprocessierups (rechts)

Vrouwtje van de eikenprocessierups (links) en dennenprocessierups (rechts)

De timing van de verschillende levensstadia verschilt duidelijk met die van de eikenprocessierups. De dennenprocessierups komt in september uit het ei en gaat als rups de winter door terwijl ze in hun nesten zitten. Ze vormen hun nesten al direct na uitkomst van de eitjes. Hierdoor zijn ze in de eerste drie larvestadia makkelijker op te sporen dan de eikenprocessierupsen. Uiteindelijk ontstaan witte nesten in bomen en ook op jonge planten (zaailingen). In maart verlaten ze de waardplanten en gaan ze in processie aan de wandel op zoek naar een plek om zich in te graven in de grond om zich te verpoppen. In tegenstelling tot de eikenprocessierups graven alle dennenprocessierupsen zich in om zich in de grond te verpoppen. Als ze over de grond lopen, is er een grotere kans dat ze in contact komen met de mens en dier. De dennenprocessierupsen zijn over het algemeen kalm. Ze laten alleen hun brandharen los bij verstoring.

Dennenprocessierupsen bezig met zich in te graven, zelfs op plekken met veel stenen

Processies van dennenprocessierupsen op straat met vaak platgereden rupsen met alle brandharen van dien

In warmere landen, zoals in het oosten van Spanje, kunnen ze al vanaf eind januari aan de wandel gaan om zich in te graven in de grond en vervolgens te verpoppen. Vanaf juni tot en met september vliegen de vlinders. De vrouwtjes leggen na paring hun eitjes van juli tot en met september.

Schema van de levenscyclus van de dennenprocessierups