Natuurberichten

Pagina 1466 van 1601 - 16006 Resultaten

roesje klein

Hoewel het geen vlinderweer was kwamen er de afgelopen weken regelmatig meldingen binnen van het roesje, een nachtvlinder. Het blijkt dat deze vlinders meegeteld werden bij de inventarisatie van vleermuizen in hun..

Lees verder 21 december 2009   14 jaar oud
Grote Kaardebol
Foto: Hetty Verstraaten

Ook aan gewone soorten zijn soms bijzondere dingen te ontdekken. Zo werd onlangs een Grote kaardenbol gespot waar de zaden al in de oude bloeiwijze ontkiemden...

Lees verder 21 december 2009   14 jaar oud
tuinvijver

Nu de poelen en tuinvijvers in no time zijn dichtgevroren, is het tijd voor aandacht voor de overwinterende amfibieën. Want ijspret en een Elfstedentocht mag een feest voor veel Nederlanders zijn, voor de onderwater overwinterende..

Lees verder 20 december 2009   14 jaar oud
boommarter in sneeuw

Koude betekent dat de boommarters weer een holle boom opzoeken om het overdag lekker warm te houden. Bewoonde bomen zijn vaak te herkennen aan de latrines. ..

Lees verder 20 december 2009   14 jaar oud
nachtegaal

Insectenetende trekvogels die broeden in de Nederlandse bossen en overwinteren in Afrika, zijn de afgelopen 25 jaar in aantal afgenomen. Bij sommige soorten is de afname enorm: nachtegalen zijn met 37 procent afgenomen, fluiters..

Lees verder 19 december 2009   14 jaar oud
roodporiehoutzwam

Wie denkt dat het helemaal afgelopen is met de paddenstoelen na de vorst van de afgelopen dagen, kan bedrogen uitkomen. Sommige soorten zijn in staat hun eigen antivries aan te maken en zo een barre tijd te overleven. ..

Lees verder 19 december 2009   14 jaar oud
Wikimedia Commons GNU Free Documentation License

Voor het derde achtereenvolgende jaar zijn op het waddeneiland Griend grijze zeehonden geboren. Op 11 december lagen er op het strand acht volwassen dieren en vier kalfjes. Witte pels De jongen waren nog maar enkele dagen..

Eerste bloei hazelaar, Wageningen, 7 december 2009

De afgelopen weken zijn op diverse plaatsen in Nederland de eerste bloeiende hazelaars en elzen gezien en is ook het eerste pollen in de pollenval van het Leids Universitair Medisch Centrum aangetroffen. Hooikoortspatiënten worden..

Gangen Hulstvlieg Moraal

Hulst blijft het hele jaar door groen en wordt daarom graag als versiering in kerststukjes gebruikt, vooral als er mooie rode bessen aan zitten. Maar in sommige jaren zullen wandelaars niet stiekem hulsttakken uit het bos of uit..

grote ijsvogelvlinder klein

De grote ijsvogelvlinder is verdwenen uit Nederland. Ook in het buitenland zie je deze grote vlinder zelden nog in grote aantallen bij elkaar. Maar in Rusland bleek de soort dit jaar erg goed te vliegen, met bizarre gevolgen. ..

Lees verder 17 december 2009   14 jaar oud