Merel in de hitte

Natuurjournaal 29 augustus 2024

Nature Today
29-AUG-2024 - Water voor tuindieren en bloeiende waterweegbree.

Op warme, droge dagen kan het voor veel dieren lastig zijn om water te vinden. Vooral in steden is het water in de (na)zomermaanden schaars. Een waterbad voor vogels en insecten kan je eenvoudig maken van oud servies, een pan, of zelfs een oude soeplepel. Leg in hoge schalen een paar stenen, zodat het water niet dieper is dan vijf centimeter. Vogels houden namelijk niet van diep water en insecten kunnen erin verdrinken. Leg er ook wat mos of takjes bij, dan hebben insecten genoeg plaatsen om te zitten. Belangrijk: voorkom muggenoverlast door het water regelmatig te verversen. Spuit even met de tuinslang door de schaal totdat alle muggenlarven zijn verdwenen.

Slanke waterweegbree bloeit met roze, paarse of lila bloemen

Slanke waterweegbree staat nu in bloei. De wortelstokken groeien onder water. De plant bloeit van juni tot en met september met paarse, roze of lila bloemen die in de ochtend opengaan en al vroeg in de middag weer sluiten. Na de bloei vormt slanke waterweegbree zaden die zich via het water verspreiden. Slanke waterweegbree komt in verschillende wateren voor en heeft vooral behoefte aan een bodem waarin lucht kan doordringen. Tijdelijk droogvallen is dan ook geen probleem voor deze plantensoort.

Foto's: Piet Munsterman, Saxifraga (leadfoto: merel); Ed Stikvoort, Saxifraga