Natuurberichten

Pagina 1489 van 1590 - 15896 Resultaten

Teken alle stadia. Foto Fedor Gassner, Wageningen Universiteit. Foto niet gebruiken zonder zijn toestemming
Van links naar rechts de larve, nimf, mannetje en het vrouwtje van de schapenteek (foto: Fedor Gassner)

In het kader van het Natuurkalender tekenonderzoek van Wageningen Universiteit zijn op de 12 vaste vanglocaties in Nederland gedurende de maanden mei, juni en juli dit jaar in totaal ruim 5800 teken gevangen. In 2007 en 2008..

Lees verder 2 augustus 2009   15 jaar oud
Egel (Foto Vilda/Rollin Verlinde)

Iedereen kent ze wel, die stekelige huidjes op en langs de kant van de weg: platgereden egels. Geen leuk gezicht! Deze week heb ik al drie gevonden. Neemt de verkeersterfte onder egels toe?..

Lees verder 1 augustus 2009   15 jaar oud
Wesp. GFDL-licentie

Ze zijn er weer: de wespen. Wij genieten op terrasjes van limonade, frisdrank en andere zoetigheid, en al dat zoet trekt ook wespen aan. Dit jaar zijn ze er eerder dan normaal, en het zijn er meer dan normaal...

Lees verder 1 augustus 2009   15 jaar oud
Scholeksters Cor Smit

Ondanks de bescherming die vogels in de Waddenzee en in veel andere gebieden genieten, gaat het niet goed met een deel van de aanwezige soorten. Mogelijk heeft dit te maken met een kleiner voedselaanbod door bijvoorbeeld het..

Lees verder 31 juli 2009   15 jaar oud
Reuzenbovist
Langermannia gigantea
Marian Jagers

Als je in het voorbijgaan ergens in de berm of een weiland een witte bal ziet liggen. Kijk dan even goed of het misschien niet toch een paddenstoel is. De omstandigheden zijn namelijk gunstig voor de groei van reuzenbovisten...

Lees verder 31 juli 2009   15 jaar oud
rups van wolfsmelkpijlstaart, GNU-licentie voor vrije documentatie

Een vrijwilliger van Natuurmonumenten heeft eind juli zeven rupsen van de wolfsmelkpijlstaartvlinder gevonden in de Kwade Hoek. De rupsen zaten op de plant, hoe kan het ook anders, zeewolfsmelk. ..

elrits in de Swalm

Begin juni kwam bij RAVON het bericht binnen dat er een elrits in de Swalm was gezien. Een zeer bijzondere en opmerkelijke vangst, omdat de soort hier vermoedelijk alleen in 1930 eerder was waargenomen. De elrits is in Nederland..

distelvlinder-klein

Komend weekend, 1 en 2 augustus, wordt de tuinvlindertelling gehouden. De vlinders vliegen volop en het lijkt erop dat dit weekend de distelvlinder stevig op nummer 1 zal komen. Wie weet laten ook keizersmantel en oranje..

gentiaanblauwtje klein

Het gentiaanblauwtje is een zeldzame vlinder in Nederland die de afgelopen jaren sterk is achteruit gegaan. Op allerlei vochtige heidevelden worden maatregelen genomen om de soort te helpen en we zien nu plaatselijk dat het succes..

Lees verder 29 juli 2009   15 jaar oud
krombekstrandloper

Vogeltrek. Dat is toch iets van de herfst? Jazeker, maar er zijn altijd haantjes de voorste, zoals de krombekstrandloper. Al in juli komen de eerste krombekken weer terug uit hun broedgebieden in Siberië. ..

Lees verder 29 juli 2009   15 jaar oud