Wat zeggen mossen en korstmossen op bomen in centrum Amsterdam over hittestress in de straat?

Zelf onderzoek doen naar (korst)mossen en stadsklimaat

BLWG, Hortus botanicus Leiden, Naturalis Biodiversity Center
25-OKT-2024 - Welk effect heeft het warmere stadsklimaat op de natuur in onze binnensteden? Onderzoekers Tim Claerhout en Laurens Sparrius kijken naar het effect van stadshitte op mossen en korstmossen op bomen. Met het citizen science-project 'Korstmossen en stadsklimaat' kun je meehelpen om dit in je eigen wijk te onderzoeken.

Het onderzoek is een jaar geleden gestart. Vrijwilligers en studenten hebben al op 803 locaties onderzoek uitgevoerd en de eerste resultaten zijn bemoedigend. Er zijn al voldoende aanwijzingen dat bepaalde mossen en korstmossen veel meer voorkomen op heel warme plekken in de stad, zoals bomen die volledig omringd zijn door stoeptegels en gebouwen. Op koelere plekken, zoals in stadsparken en bij gazons, komen weer andere soorten voor.

Ook meedoen?

In de instructievideo hieronder leggen we uit hoe het onderzoek werkt en hoe je kunt bijdragen. Daarna ben je klaar om het onderzoek uit te voeren op een of meerdere zelfgekozen locaties. Het doen van een meting kost ongeveer tien minuten per keer.

Zoekkaart (korst)mossen en hittestress

Om het onderzoek uit te voeren, heb je een herkenningskaart nodig. Deze staat hiernaast afgebeeld en je kunt de kaart op de projectwebsite uitprinten. Maar je kunt deze nu tijdelijk ook bestellen. Doe dat uiterlijk op 28 oktober via het bestelformulier

Dit onderzoek maakt deel uit van het project 'Verborgen Stadsnatuur'. Hierin onderzoeken wetenschappers van onder andere Naturalis Biodiversity Center, Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit Amsterdam het kleine leven tussen de straatstenen, op bomen en gebouwen, en in de bodem. Sommige soorten zijn goed aangepast aan het stadsklimaat met warme en droge omstandigheden. Het onderzoek over mossen en korstmossen op stadsbomen richt zich op het zoeken naar soorten waaraan je kunt aflezen hoe het op een bepaalde plek gesteld is met het stadsklimaat.

Tekst: Laurens Sparrius, BLWG; Ela Sari, Naturalis Biodiversity Center