Purperreiger

Subsidies voor verbetering natuur door provincie Utrecht weer opengesteld

Provincie Utrecht
24-OKT-2024 - De provincie Utrecht wil de natuur in het landelijk gebied versterken en nieuwe natuur mogelijk maken. Hierbij hebben we wel de hulp van anderen nodig, zoals agrariërs, terreinbeheerders, landgoedeigenaren en natuurorganisaties. Zij kunnen voor hun werkzaamheden subsidie aanvragen. Per 15 oktober 2024 is een aantal natuursubsidies weer voor een jaar opengesteld.

In de provincie Utrecht werken we aan een sterkere natuur. Dit doen we door bestaande natuurgebieden uit te breiden en te zorgen voor een betere verbinding tussen die gebieden. Dieren en planten kunnen zich dan makkelijker verplaatsen en verspreiden en hierdoor beter overleven. Een sterkere natuur bereiken we ook door leefgebieden van bedreigde planten- en diersoorten te verbeteren of uit te breiden. Dit is belangrijk voor de biodiversiteit en onze gezondheid. Maar werken aan een sterkere natuur kunnen we niet alleen. Daarvoor hebben we de hulp van anderen hard nodig.

Verschillende subsidies

De provincie heeft verschillende natuursubsidies. Een aantal daarvan is per 15 oktober 2024 weer voor een jaar opengesteld. Het gaat om de volgende drie regelingen:

• Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap (SKNL)
    Bedoeld voor eigenaren van (landbouw)grond die deze grond vrijwillig om willen zetten naar natuur, of hun bestaande natuurgrond willen verbeteren. De subsidie compenseert de waardedaling van percelen en de inrichtingskosten.
  • Subsidie Biodiversiteit: leefgebieden bedreigde soorten
    Bedoeld voor activiteiten die zorgen voor behoud, uitbreiding, herstel of verbetering van de leefgebieden van bedreigde planten- en diersoorten. Denk aan de aanleg van poelen voor kamsalamanders, een broedlocatie voor purperreigers of een nestgelegenheid voor wilde bijen.
  • Subsidie Uitvoeringsverordening Aankoop van NNN-gronden (UVAN)
    Via deze regeling ondersteunen we grondeigenaren bij de aankoop van (landbouw)grond en het beëindigen van (erf)pachtcontracten.

Advies of hulp nodig?

De subsidies staan open tot 15 oktober 2025. Wilt u meer informatie of hulp bij het aanvragen? Neem dan contact op met steunpuntnatuur@provincie-utrecht.

Tekst en foto: Provincie Utrecht