Bont zandoogje - primair

Nog steeds bont zandoogjes in de tuin

De Vlinderstichting
19-SEP-2024 - De dagpauwogen, die begin september massaal aanwezig waren, zijn alweer voor een groot deel weggekropen in hun overwinteringsplaatsen. De landkaartjes zijn nu rups en gaan voor de winter verpoppen. Ook de koolwitjes nemen in aantal af, maar het bont zandoogje is nu, in de tweede helft van september, nog volop te zien. Ook in de tuin.

Bont zandoogje (Pararge aegeria) kun je eigenlijk overal aantreffen, als er maar een boom of struik in de buurt is. Alleen in de heel open weidegebieden en uitgestrekte akkers is deze vlinder afwezig. Hij is niet te verwarren met andere soorten door de bruine kleur en de crème-gele stippen. De mannetjes zijn donkerder dan de vrouwtjes en hebben kleinere lichte stippen. De vrouwtjes zijn ook wat groter en ogen dus duidelijk lichter dan de mannetjes.

Vrouwtjes van het bont zandoogje zijn lichter van kleur, met grotere lichte vlekken

Mannetjes herken je ook aan hun gedrag. Ze zoeken een plek met goed overzicht over de omgeving en gaan daar ‘op wacht’ zitten. Alles wat beweegt wordt achtervolgd en onderzocht. Als het een ander mannetje is, volgt een luchtgevecht, of schijngevecht, dat tot op vele tientallen meters hoog kan worden uitgevochten. Uiteindelijk komt een van de mannetjes weer terug op de post. Het blijkt dat dit vaak de oorspronkelijke ‘eigenaar’ is, die misschien net wat gemotiveerder is dan de indringer.

De verspreiding van bont zandoogje in 2024 (links) en de gemiddelde aantallen per route van 1 kilometer in 2024 en in twee perioden vanaf 1990

De komende weken zijn de bont zandoogjes nog aanwezig en als zware nachtvorst uitblijft, nog wel tot in november. Het is de derde generatie die nu vliegt. De eerste verscheen al in april en de tweede vloog midden in de zomer. De nakomelingen van die zomervlinders komen nu tevoorschijn. Dankzij de warmte en het feit dat de bodem nog lekker vochtig is, hebben de rupsen zich erg goed kunnen ontwikkelen en zijn de vlinders nu veel aanwezig. Meestal zetten de vrouwtjes de eitjes afzonderlijk af op de onderkant van bladeren, bij voorkeur van kleine, geïsoleerde pollen. In de zomer gebruiken ze vooral grassen die in de schaduw groeien – in het voorjaar en de nazomer kiezen ze planten die op zonnige, halfopen plaatsen voorkomen, zoals in bosranden of langs brede bospaden. Ook kiezen ze dan vaak een plek vlakbij een opgaand element, bijvoorbeeld een boomstam, waar het net iets warmer is dan in de omgeving.

De mannetjes van bont zandoogje zijn erg territoriaal en jagen andere mannetjes fanatiek weg

De groeisnelheid van de rupsen verschilt onderling aanzienlijk; sommige rupsen groeien wel drie keer zo snel als andere. De soort overwintert gewoonlijk als pop, maar een gedeelte van de rupsen die na half augustus uit het ei komen, gaat als rups de winter in. Voorlopig kun je dus nog genieten van de vlinders, ook in je tuin!

Kaartje: NDFF