Banner cursus

Basiscursus 'Planten en Dieren Herkennen' start in september

SoortenNL
18-AUG-2024 - Wil jij meer leren over inheemse planten, dieren, paddenstoelen, vlinders, insecten en de andere mooie natuur die Nederland rijk is? Dan is de cursus 'Planten en Dieren Herkennen' iets voor jou. Iedere week staat er een nieuwe online les voor je klaar, verzorgd door echte soortenexperts. Je bepaalt je eigen tempo en aan het einde ontvang je een certificaat. Starten kan vanaf 12 september.

Hoe herken je verschillende Nederlandse planten- en diersoorten en waar en hoe leven ze? De cursus is een praktische cursus voor iedereen die Nederlandse soorten wil leren kennen. Voorkennis is niet nodig.

Les over onze natuur

"Nederlanders krijgen steeds meer interesse voor de natuur", vertelt Sander Turnhout, initiator van de cursus. "Mensen gaan vaak een wandeling maken of stappen op de fiets en verkennen zo de natuur. Wij kunnen die ervaring verbreden en hun nieuwsgierigheid prikkelen door ze extra kennis en tips mee te geven." Dat er veel vraag naar is, blijkt uit de eerdere edities die SoortenNL organiseerde: "We hebben veel mooie complimenten ontvangen en kijken ernaar uit om te starten met een nieuwe en verbeterde editie!"

De cursus in het kort

De cursus is een praktische cursus voor iedereen die Nederlandse planten en dieren wil leren kennen. Tijdens de cursus leer je verrassend snel algemene soorten herkennen, hoe ze leven en wat je voor ze kunt doen!

• Leer alles over herkenning en leefwijze van soorten.
  • Online cursus met digitale leeromgeving.
  • Elf lessen met meer dan zestig lesvideo’s.
  • Leer in je eigen tempo en kijk alles onbeperkt terug.
  • Wekelijks nieuwe lessen.
  • Begeleiding door experts.
  • Opdrachten.
  • Deelnamecertificaat.

Hoe werkt het?

Vanaf 12 september aanstaande tot en met 21 november vind je iedere donderdag nieuwe lesvideo’s en huiswerkopdrachten in jouw digitale leeromgeving. Je kunt lessen op elk gewenst moment en in je eigen tempo volgen. Opdrachten lever je in via de digitale leeromgeving door foto’s of documenten te uploaden. Na het volbrengen van voldoende opdrachten sturen we je na de cursus een deelnamecertificaat toe.

Uniek lesprogramma

Het docententeam bestaat uit experts uit alle hoeken van de Nederlandse natuurwereld: zoogdieren, dieren en wieren van de zee, planten, vissen, reptielen en amfibieën, vlinders en libellen, diersporen, bestuivers, paddenstoelen, vogels, en (korst)mossen.

Het lesprogramma is als volgt:

1. Introductie en diersporen – Annemarie van Diepenbeek (auteur en dierspoorexpert).
  2. Vlinders en libellen – Kars Veling (De Vlinderstichting).
  3. Bestuivers – Johan van ’t Bosch (EIS Kenniscentrum Insecten).
  4. Planten – Stef van Walsum (FLORON).
  5. Zoogdieren – Elze Polman (Zoogdiervereniging).
  6. Vissen en zoetwaterdieren – Mick Vos (RAVON).
  7. Paddenstoelen – Mark Smeets (NMV).
  8. Dieren en wieren van de zee – Brendan Oonk (Stichting Anemoon).
  9. Reptielen en amfibieën – Jeroen van Delft (RAVON).
  10. Mossen en korstmossen – Henk-Jan van der Kolk (BLWG).
  11. Vogels – Hugo Wieleman (SOVON).

De eerste les: Diersporen (door Annemarie van Diepenbeek)

Slapend vosje

De komende weken zullen we iedere week dieper ingaan op twee specifieke lessen. De eerste les gaat over diersporen, en auteur Annemarie van Diepenbeek weet daar alles van. Diersporen zoeken lijkt op schatzoeken. Je kunt de meest verrassende sporen vinden als je goed zoekt en weet waar en hoe je ze kunt vinden. "De kunst is om je oog erop te laten vallen", zegt Annemarie. Sporen zoeken begint dus met goed kijken. En wanneer je een dierspoor hebt gevonden, wat vertelt dit spoor dan over het dier dat het spoor heeft gemaakt? Annemarie geeft je een inkijkje aan de hand van verhalen over poep, prenten, vraatsporen en nog veel meer.

De tweede les: Vlinders en libellen (door Kars Veling, De Vlinderstichting)

In zijn werk bij De Vlinderstichting vertelt Kars Veling aan zoveel mogelijk mensen van alles over vlinders. "Ik vind het heel belangrijk dat vlinders en libellen onder de aandacht komen, want hoe meer mensen weten over deze prachtige dieren, hoe beter ze beschermd worden en hoe meer draagvlak er is".

Oranjetipje

Kars vertelt in zijn les verhalen over allerlei soorten vlinders en libellen. Hoe leven ze? Hoe kan je ze herkennen? Hoe en waar kan je ze het best te zien krijgen? Hoe kan je de gehakkelde aurelia of de koninginnenpage in je tuin een handje helpen? Hoe houd je verschillende soorten koolwitjes uit elkaar? En hoe weet je met welke blauwe juffer je te maken hebt?

• Voor meer informatie, prijzen en om je aan te melden ga je naar de website van SoortenNL.

Tekst: SoortenNL