Natuurberichten

Pagina 1445 van 1586 - 15851 Resultaten

Deens lepelblad

Zoutleveranciers hebben de afgelopen weken overuren gedraaid in Nederland. De winter is nog niet voorbij en er is al 100.000 ton zout gestrooid. Wat zijn de gevolgen van al dat zout voor planten langs de weg? ..

Grote zaagbek mannetje

In de Veengoot op Landgoed Hackfort bij Vorden (Gelderland) zijn grote zaagbekken waargenomen. De grote zaagbek wordt 's winters wel vaker gezien maar blijft een opvallende verschijning. ..

Maretak met bessen

Aan Maretak kleven allerlei mythische verhalen. Nu in de winter staat de struik in bes. Als ‘pruikebollen’ steken deze groenblijvende halfparasieten duidelijk af tegen de lucht achter de nu nog kale bomen. De juiste tijd om ze in..

Koolmees voert jong

Het broedseizoen van 2009 verliep voor in Nederland broedende zangvogels bijzonder gunstig. Dat concluderen onderzoekers van het Vogeltrekstation, onderdeel van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO), en SOVON..

winterplaatje klein

Veel vlinders zijn er niet in de winter. De meeste soorten zijn ei, rups of pop in deze ongunstige periode. Vier soorten dagvlinders gaan als vlinder de winter in, maar komen ze er ook uit?..

Grutto

Het zal niet lang meer duren voor de grutto in Nederland een zeldzame broedvogel is. Als er niet snel ingrijpende maatregelen worden genomen, tenminste. Dat stelt Julia Schröder naar aanleiding van haar onderzoek naar..

Fijngeschubde aardtong
Geoglossum fallax
M.W.Boomsluiter

Kees Roobeek verzamelde enkele jaren achtereen vele honderden aardtongen en onderzocht ze allemaal systematisch. Hij stelde een uitgebreid rapport samen, waarin onder andere een nieuwe determinatiesleutel staat. Hij ontdekte ook..

grote trap

Deze toch wel serieuze winter heeft ook een voordeel. Met een beetje mazzel komt de meest imposante en zwaarste vliegende vogel van Europa - de grote trap - deze kant op...

Lees verder 12 januari 2010   14 jaar oud
konijn sporen in sneeuw

Deze winter is er een van veel sneeuw en dat biedt kansen. Hoe herken je de sporen van vossen, dassen, zwijnen en reeën? Sporendeskundige Annemarie van Diepenbeek vertelt het verhaal achter de sporen in de sneeuw...

Lees verder 12 januari 2010   14 jaar oud
Krabbenscheersloot in winter
Foto: Wout van der Slikke

Natuurijs brengt je via onverwachte routes op de mooiste plekken. Sommige soorten lijken daar graag aan mee te werken. Krabbenscheer bijvoorbeeld. Die maakt ‘zijn’ sloot in de winter ‘vegetatievrij’. Nog niet sneeuwvrij helaas. ..

Lees verder 11 januari 2010   14 jaar oud