Bundelmycena

Natuurjournaal 14 oktober 2024

Nature Today
14-OKT-2024 - Zacht en nat najaarsweer: de paddenstoelen schieten de grond uit. En er werd een bijzondere vogel waargenomen in de Amsterdamse Waterleidingduinen.

Als paddenstoelen uit de grond schieten. Het zachte en regenachtige weer van de afgelopen dagen laat maar al te goed zien waar dat spreekwoord vandaan komt. Overal kan je ze nu tegenkomen. In Nederland leven meer dan achtduizend soorten die niet allemaal even gemakkelijk te herkennen zijn. Gelukkig zijn er ook veel soorten die je wel goed op naam kan brengen aan de hand van hun vorm of kleur. De vliegenzwam, de aardappelbovist of het elfenbankje bijvoorbeeld. Ga de komende dagen op zoek en kijk wat je tegenkomt! Op de website Alles over Paddenstoelen vind je veel informatie, tips voor het fotograferen van paddenstoelen en handige herkenningskaarten.

Deze bosgors miste een afslag en kwam per ongeluk in Nederland terecht

Een bijzondere waarneming in de Amsterdamse Waterleidingduinen, daar werd op 5 oktober een bosgors ontdekt. Bosgorzen hebben een broedgebied dat zich uitstrekt van Scandinavië tot Kamtsjatka in het uiterste oosten van Rusland. In de herfst trekken ze in zuidoostelijke richting om te overwinteren in China, Japan en Korea. De bosgors in de Amsterdamse Waterleidingduinen heeft zonder twijfel een belangrijke afslag gemist. Hij is westwaarts gegaan en kwam in ‘botsing’ met de Noordzee. Ieder jaar verdwalen er tijdens de najaarstrek op deze manier wel een paar vogels. Meestal stranden ze langs de kust. Er zijn jaren waarin geen bosgorzen in Nederland worden waargenomen, maar soms zijn er ook meerdere waarnemingen. In zijn eigen broedgebied gaat de bosgors achteruit, maar dankzij zijn uitgebreide broedgebied is hij vooralsnog niet bedreigd.

Foto's: Claire Steinmetz, Waarneming.nl (leadfoto: bundelmycena); Joep, Waarneming.nl