Eekhoorn

Het bos in voor eekhoorns en boommarters

Zoogdiervereniging
8-AUG-2024 - Zoogdieren waarnemen kan een hele uitdaging zijn. Sommige soorten zijn alleen ’s nachts actief, sommige soorten gaan in winterslaap en sommige soorten zijn (helaas) zo zeldzaam dat ze sowieso moeilijk te vinden zijn. Andere soorten daarentegen zijn, met een beetje geluk, eenvoudiger te spotten. Deze tijd van het jaar maak je bijvoorbeeld kans op (jonge) eekhoorns en boommarters!

Dit jaar is er in de loop van augustus, september en oktober een relatief grotere kans om eekhoorns te zien. Dankzij de aanwezigheid van beukennootjes en eikels in de herfst van vorig jaar, zal een groot deel van de eekhoorns in een goede conditie de winter zijn doorgekomen. Daardoor heeft waarschijnlijk een relatief groot deel van de vrouwtjes aan het eind van afgelopen winter al de eerste jongen geworpen.

Eekhoorns waarnemen

Rond het begin van de zomer is er vaak een tweede worp. Twee maanden na de geboorte verlaten de jongen het nest. Het grootste deel van de jongen van afgelopen jaar is dus in de loop van augustus en september buiten het nest waar te nemen. Om de kans op het zien van eekhoorns zo groot mogelijk te maken, moet je of vroeg uit de veren (vanaf een uur na zonsopkomst), of je moet wachten tot de namiddag en avond. Eekhoorns in stadsparken en op de overgang van bos naar woonwijken zijn het makkelijkst waar te nemen. Die zijn namelijk aan mensen gewend. Eekhoorns die verder in het bos leven zijn veel schuwer en laten zich moeilijker zien.

Boommarters

Een van de redenen dat boommarters in deze tijd van het jaar zichtbaarder zijn, is de fase waarin de jongen zich bevinden. Jonge boommarters worden doorgaans tussen eind maart en eind april geboren. Door de hogere voedselbehoefte van de snelgroeiende jongen, gaan de vrouwtjes vanaf half mei steeds vroeger op jacht. Hoewel de jongen meestal in een boomholte worden geboren, is een dergelijke holte niet geschikt om jongen van ongeveer acht tot negen weken oud zich verder te laten ontwikkelen. De vrouwtjes nemen rond die leeftijd hun jongen daarom mee uit de boomholte, om een meer zwervend bestaan door hun territorium te leiden. Daarbij worden verschillende dagrustplaatsen gebruikt zoals roofvogelnesten, dichte boomkronen, dichte sparrenbosjes, takkenhopen en grondholen. Gaandeweg juli en augustus neemt het vrouwtje haar jongen mee op jacht en is het mogelijk om in het bos een dergelijk gezin tegen te komen.

Geef je waarnemingen door

Ga je het bos in? Combineer dan het nuttige met het aangename en geef je waarnemingen door. Dit kan op Waarneming.nl of Telmee. Heb je mooie beelden vastgelegd? Deel ze met de Zoogdiervereniging! Kijk op onze social media of mail naar info@zoogdiervereniging.nl.

Tekst: Vilmar Dijkstra, Zoogdiervereniging