Natuurberichten

Pagina 1562 van 1590 - 15899 Resultaten

Kids halen hooi binnen Steenbruggen

De zomer is het seizoen waarin planten volop groeien en bloeien. Begin augustus staat de struikheide in bloei en heeft de lijsterbes zijn oranje bessen al laten zien. De meeste grassen zijn dan al uitgebloeid. Voor de landbouw..

Lees verder 5 augustus 2008   16 jaar oud
paardenbijter klein

De afgelopen dagen zijn er veel meldingen van paardenbijters. Deze grote libel is verspreid over het hele land gezien. Reden om acuut de paarden binnen te halen?..

Lees verder 4 augustus 2008   16 jaar oud
Reuzenberenklauw

Steeds vaker zie je in weiden, wegbermen en plantsoenen de hoge stelen van de reuzenberenklauw. Met zijn grootte kan hij andere planten weg concurreren. Daarnaast kan aanraken van de plant pijnlijke plekken veroorzaken. Een plant..

Lees verder 4 augustus 2008   16 jaar oud
Huismus. Foto: Ruud van Beusekom

Wie kent ‘m niet? De huismus. Dacht je als kind aan een vogel, dan dacht je waarschijnlijk aan deze allemansvriend. Wie had kunnen denken dat het met de mus zo slecht zou gaan? In enkele decennia is het aantal gehalveerd, maar..

Lees verder 3 augustus 2008   16 jaar oud
vleermuisophand ROB KOELMAN

In de nazomer trekken niet alleen vogels, maar ook vleermuizen. Soms worden ze zelfs overdag gezien...

Lees verder 3 augustus 2008   16 jaar oud
boomblauwtje

Na de matige voorjaarsgeneraties in april en mei zijn nu de zomergeneraties van icarusblauwtje en boomblauwtje aanwezig. Ze lijken in flinke aantallen te vliegen: icarusblauwtje in bloemrijke graslanden, duinen en bermen en..

Lees verder 2 augustus 2008   16 jaar oud
Buikstreep nemertijn 1

Er is een nieuwe worm voor de Nederlandse kust gesignaleerd. Het bijzonder fraaie beest heet in het Nederlands buikstreep nemertijn. De worm komt in een heel groot gebied ten noorden van de evenaar voor, maar was in Nederland nog..

Lees verder 2 augustus 2008   16 jaar oud
Jonge koolmezen

Het KNMI maakt gisteren bekend dat de temperatuur tegenwoordig 1,5°C hoger is dan rond 1950. De stijging is twee keer hoger dan wereldwijd. De gevolgen van deze klimaatverandering worden steeds duidelijker zichtbaar in natuur in..

Lees verder 1 augustus 2008   16 jaar oud
Aziatische boktor (Anoplophora glabripennis). Foto: University of Illinois/James Appleby

De Plantenziektekundige Dienst van het Ministerie van LNV heeft dit jaar al twee keer de Aziatische boktor gevonden. Deze tor kan bijzonder schadelijk zijn voor bomen en struiken. Er wordt dan ook uit alle macht geprobeerd te..

Lees verder 31 juli 2008   16 jaar oud
de Woeste Hoeve

De kritiek dat wildviaducten weinig gebruikt zouden worden, blijkt onterecht. Onderzoek van de Wageningen Universiteit gepubliceerd in het jongste nummer van het wetenschappelijke tijdschrift LUTRA van de Zoogdiervereniging VZZ,..

Lees verder 31 juli 2008   16 jaar oud