Sargassum bloom.

Carto: een nieuwe AI-tool voor de Nederlandse Cariben

Dutch Caribbean Nature Alliance (DCNA)
25-OKT-2024 - De Dutch Caribbean Nature Alliance is trots om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van Carto. Dit is een innovatieve webapplicatie die is ontworpen om de manier waarop we belangrijke habitats in het Caribisch deel van het Koninkrijk monitoren en beschermen, te moderniseren.

Deze tool, gedeeltelijk gefinancierd door de Dutch Caribbean Nature Alliance (DCNA) en ontwikkeld door Spheer.ai, stelt gebruikers in staat om satellietbeelden en kunstmatige intelligentie te gebruiken om kaarten te maken voor het monitoren en beheren van habitatgebieden.

Wat is Carto?

Carto is een op AI gebaseerde monitoringtool die kunstmatige intelligentie en satellietbeelden combineert om in realtime nauwkeurige monitoring te bieden van zowel land- als waterecosystemen. Met Carto kunnen gebruikers hun eigen applicaties voor monitoring maken, AI-modellen trainen en voorspellende kaarten genereren voor verschillende ecologische indicatoren. Of het nu gaat om het volgen van biodiversiteit, het beheren van natuurlijke hulpbronnen of het observeren van veranderingen in habitats, Carto biedt een ongeëvenaard niveau van precisie en schaalbaarheid. Het kan de hele Caribische regio bestrijken met slechts een paar klikken.

Een van de meest interessante kenmerken van Carto is de toegankelijkheid. Gebruikers hoeven slechts een paar voorbeeldgegevens te verstrekken om zeer nauwkeurige kaarten en trends te genereren. Van mangrovebossen tot zeegrasvelden, van invasieve soorten tot de bloei van sargassum, Carto kan worden afgestemd op een breed scala aan indicatoren.

Pilot testen

Tijdens de alfafase van Carto zullen de netwerkpartners van DCNA van de vijf eilanden – Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Maarten en Sint Eustatius – actief deelnemen aan het testen van deze nieuwe tool. Hoewel Aruba niet actief deelneemt, wordt het eiland wel in Carto opgenomen, waardoor de mogelijkheid ontstaat om de schaalbaarheid en nauwkeurigheid op het eiland te testen. Elk eiland zal AI-modellen trainen om specifieke indicatoren te monitoren, zoals mangroves, invasieve soorten en zeegras. De initiële lijst van indicatoren – mangroves, invasieve soorten, zeegras en sargassum – vormt slechts het begin. Een van de sterke punten van Carto is dat het gebruikers in staat stelt om modellen te trainen op een onbeperkt aantal ecologische indicatoren. Hierdoor kunnen natuurbeschermers, onderzoekers en beleidsmakers het volledig aan hun eigen wensen aanpassen.

Nieuwe tool om habitatbescherming te versterken

DCNA gaat deze tool verkennen en helpen ontwikkelen voor hun nieuwe programma voor het herstel van kusthabitats. Een programma dat de uitdagingen in het Caribisch deel van het Koninkrijk in kaart gaat brengen en aanpakken. Door habitatmonitoring naar dit niveau van precisie te brengen, stelt DCNA lokale belanghebbenden en internationale partners in staat om de ecosystemen die van vitaal belang zijn voor de ecologische en economische gezondheid van het Caribisch gebied beter te beschermen.

Voor degenen die meer willen weten over Carto staat hieronder een korte demonstratievideo van één minuut. We moedigen iedereen die betrokken is bij natuurbescherming, milieubeheer of onderzoek aan om de mogelijkheden van Carto te verkennen en te bekijken hoe het uw werk kan ondersteunen.

Tekst: Dutch Caribbean Nature Alliance