Roodbruine slanke amaniet

Natuurjournaal 9 oktober 2024

Nature Today
9-OKT-2024 - Roodbruine slanke amaniet nu te vinden en zwarte spechten hakken erop los.

U kent vast de vliegenzwam wel: een mooie paddenstoel met steel, een 'rokje' en een rode hoed met witte stippen. Vliegenzwammen behoren tot de groep van de amanieten. Ze komen uit een knol, waarvan je de restanten onderaan de steel kan terugvinden. De roodbruine slanke amaniet is ook een amaniet, maar is een vreemde eend in de bijt. Hij heeft namelijk geen rokje. Alle andere in Noordwest-Europa bekende amanieten – meer dan twintig soorten – hebben wel zo'n rokje. Wat je wel altijd goed kan zien, is de knol waar hij uit voortkomt. Vind je nu een mooie slanke paddenstoel met een lichtbruine hoed met een ‘gekamde’ rand, een kleine verhoging in het centrum, een witte steel, en de restanten van een knol, dan heb je een roodbruine slanke amaniet gevonden.

De zwarte specht kan goed tekeer gaan in oud, vermolmd hout

De zwarte specht is de grootste specht in Europa. In Oost-Nederland kom je hem regelmatig tegen, in het westen is hij zeldzaam of niet aanwezig. De luide lach en prachtige kru-kru-geluiden tijdens het vliegen zijn altijd al van verre te horen. Het zijn de boorhamers onder de hakkers in het bos en ze leven het liefst in een beukenbos op leeftijd. Op zoek naar insecten en hun larven, kan de zwarte specht goed tekeergaan in oud, vermolmd hout. Zoek maar eens naar dit soort verrotte boomstammen. Als er grote spaanders bij liggen, weet je dat er een zwarte specht in de buurt is.

Tekst en foto's: Mike Hirschler, IVN