Aerial view of Aruba.

Nieuwe ecologische vegetatiekaart onthult dringende noodzaak tot natuurbehoud voor Aruba

Dutch Caribbean Nature Alliance (DCNA)
5-OKT-2024 - Een team van experts van de CARMABI en Wageningen Universiteit heeft recent de landschapsecologische vegetatiekaart van Aruba afgerond. Met het doel om natuurbescherming te versterken, biedt dit onderzoek een gedetailleerd overzicht van hoe het natuurlijke landschap van Aruba zich de afgelopen vijftig jaar heeft ontwikkeld en welke stappen nodig zijn om de biodiversiteit te behouden.

Het onderzoek biedt een uitgebreide analyse van de vegetatie van Aruba, gebaseerd op meer dan driehonderd locaties die tussen 1996 en 2000 zijn verzameld. Deze nieuwe kaart dient als een essentieel hulpmiddel voor toekomstige biodiversiteitsbescherming en belicht de aanzienlijke achteruitgang van de vegetatie op het eiland door verstedelijking, toerisme, invasieve soorten en klimaatverandering. Deze bevindingen actualiseren de invloedrijke kaart van 1956, gemaakt door Stoffers, en integreren moderne methoden om voor het eerst kwantitatieve gegevens te verstrekken. Dit zal bijdragen aan beter landgebruik en ecologisch beheer in de toekomst.

Invasieve boa

Bevindingen

Het onderzoek onthulde verontrustende resultaten: significant vegetatieverlies en degradatie door menselijke activiteiten, met name verstedelijking en toerisme, waarbij de westkant van het eiland het zwaarst is getroffen. De bevindingen benadrukten een zorgwekkend verlies van kritieke vegetatietypen, waaronder het bijna verdwijnen van het 'groenblijvend bos' en de 'kruidachtige strandgemeenschap.' Deze gebieden, ooit van vitaal belang voor de biodiversiteit van Aruba, zijn ernstig aangetast door menselijke activiteit en invasieve soorten, met aanzienlijke achteruitgang van soorten zoals het doornbos, dat ooit voortkwam uit het groenblijvend bos. Bovendien vormen de voortdurende problemen van rondzwervend vee, erosie en zoutwaterintrusie, verergerd door klimaatverandering, een verdere bedreiging voor de ecologische veerkracht van Aruba.

Belangrijkste Aanbevelingen

• Onmiddellijke verwijdering van vrij rondlopend vee in natuurgebieden;
  • Kweken en herbeplanting van zeldzame inheemse soorten;
  • Strikte bestrijding van invasieve plantensoorten via een actieplan;
  • Ontwikkeling van groene corridors om geïsoleerde vegetatiegebieden te verbinden;
  • Bescherming van kleine overgebleven landschapselementen in stedelijke en industriële gebieden;
  • Implementatie van praktische infrastructurele maatregelen om regenwaterinfiltratie in grondwater te bevorderen.

Regionale Context

Voor het bredere gebied van de Nederlandse Cariben is dit onderzoek een cruciaal referentiepunt. De unieke vegetatie van Aruba vormt een belangrijk onderdeel van het Caribische droogbosbioom dat zich uitstrekt over de naburige eilanden zoals Bonaire en Curaçao. De gezondheid van deze ecosystemen is van cruciaal belang voor de regionale biodiversiteit, omdat ze soorten ondersteunen die uniek zijn voor de ABC-eilanden. Het geval van Aruba benadrukt de dringende noodzaak voor de implementatie van natuurbeschermingsstrategieën in de regio, zoals het verwijderen van niet-inheems vee, het kweken van bedreigde soorten en het creëren van ecologische corridors om habitatverbinding te bevorderen. Dit onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van DCNA en zal worden opgenomen in het binnenkort te lanceren Programma voor Behoud en Herstel van Belangrijke Habitats''. Dit nieuwe programma zal onderzoeken zoals deze samenbrengen om effectieve natuurbehoud- en herstelmaatregelen te implementeren op de zes eilanden. Deze maatregelen zijn essentieel om veerkracht op te bouwen tegen klimaatverandering en om het voortbestaan van de biodiversiteit in de regio op lange termijn te waarborgen.

Tekst: Dutch Caribbean Nature Alliance