Het ongeschoren gitje

Rode Lijst Zweefvliegen alsnog in de Staatscourant: donkere veenzweefvlieg en ongeschoren gitje tellen toch mee

3-OKT-2024 - Staatssecretaris Rummenie van LVVN heeft deze week besloten de Rode Lijst Zweefvliegen alsnog officieel in de Staatscourant te publiceren. Deze Rode Lijst werd eerder dit jaar door EIS Kenniscentrum Insecten in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek opgesteld. Hieruit bleek dat bijna de helft (46 procent) van alle soorten zweefvliegen een bedreigde status kreeg.

Zweefvliegen spelen een belangrijke rol in het overheidsbeleid (Nationale BijenStrategie), omdat zij na bijen de belangrijkste bestuivers zijn. In de Europese Natuurherstelwet is een apart hoofdstuk opgenomen over bijen en zweefvliegen. Eerder had minister Van der Wal besloten geen besluit te nemen over publicatie in de Staatscourant vanwege haar demissionaire status. Wel besloot zij tot publicatie van het basisrapport. Met de publicatie in de Staatscourant is de Rode Lijst Zweefvliegen juridisch een feit. Onder de nieuwe Omgevingswet zijn provincies verantwoordelijk voor het nemen van de nodige maatregelen voor het behoud of het herstel van Rode Lijst-soorten (art. 3.57, lid 1 onder c van het Besluit kwaliteit leefomgeving).

Donkere veenzweefvlieg (Sericomyia lappona), vrouwtje. Deze bedreigde soort komt in Nederland met name in veengebieden voor, waar hij mogelijk lijdt onder verdroging en eutrofiëring

Werk maken van behoud en op termijn herstel

EIS Kenniscentrum Insecten is verheugd dat de huidige staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) de stap gezet heeft tot formele publicatie in de Staatscourant. Hiermee onderstreept hij nogmaals het belang van (bescherming van) bestuivers. EIS Kenniscentrum Insecten nodigt de twaalf provincies uit om in het kader van de Omgevingswet nu maatregelen op te stellen tot behoud en herstel van populaties bijen en zweefvliegen in hun provincie.

Tekst: Theo Zeegers, EIS Kenniscentrum Insecten