Rozenblaadje

Natuurjournaal 16 september 2024

Nature Today
16-SEP-2024 - Heb jij wel eens een rozenblaadje of klaverblaadje gezien? Geen planten, maar nachtvlinders!

Het rozenblaadje dankt zijn naam aan de kleur van zijn vleugels. Niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Duits, Frans en Engels komt het woord ‘roos’ voor in de naam van deze nachtvlinder. Ze komen ’s nachts op licht af en rusten overdag op takken of bladeren. Soms gaan ze overdag op zoek naar bloeiende bloemen. Rozenblaadjes vliegen tot ver in september, dus als je in de tuin aan het rommelen bent, kan je er nu zomaar een tegenkomen. Het rozenblaadje komt overal in Nederland voor en kan soms talrijk zijn, toch staat hij op de Rode Lijst als kwetsbaar.

De rups van het klaverblaadje lijkt op een takje, zodat hij zo min mogelijk opvalt

Het vlinderleven van het klaverblaadje zit er al op, het zijn de rupsen die nu nog actief zijn. Zij gaan binnenkort verpoppen en de pop zal gaan overwinteren. Volgend voorjaar kruipt dan de nieuwe vlinder weer uit de pop. Rupsen hebben een voorkeur voor berkenblad, maar lusten ook eik en wilg. Ze zijn goed gecamoufleerd en hebben dezelfde kleuren als hun leefgebied. Wanneer hij zich bedreigd voelt, strekt de rups zich uit en imiteert een takje. Waar de naam klaverblaadje vandaan komt, is onduidelijk. Het is een al lang bestaande naam, die begin vorige eeuw al gebruikt werd door vlinderonderzoeker Dirk ter Haar.

Foto's: Luuk Vermeer, Saxifraga; Marianne Niemelä, Wikimedia Commons