Bijenwolf

Natuurjournaal 12 augustus 2024

Nature Today
12-AUG-2024 - Gaaien zijn al bezig met de wintervoorraad en bijenwolven liggen op de loer.

Bijenwolven liggen nu overal op de loer. Het zijn geen bijen en ook geen wolven, maar graafwespen. Het zijn alleen de vrouwtjes die op jacht zijn. Zij voeden zich met bijen, die nietsvermoedend nectar en stuifmeel verzamelen voor hun kolonie. De bijenwolf wacht het juiste moment af om aan te vallen. Het gaat razendsnel, de bij wordt direct verlamd door de steek van de angel van de bijenwolf. Eerst eet de bijenwolf de nectar op die de bij had verzameld. Vervolgens sleept ze de verlamde bij mee naar haar nest, waar hij zal dienen als voedsel voor de toekomstige larven. Daarvoor graaft ze een nestgang in het zand tot wel dertig centimeter diep. De mannetjes jagen niet, maar leven van nectar. Ook zij graven gangen, maar die zijn een stuk korter en dienen alleen om te overnachten. Onlangs bleek dat de bijenwolf veel last heeft van hoog water in de zomer. Hoe zou het de bijenwolf deze zomer vergaan?

De gaai is nu al druk bezig met het aanleggen van een wintervoorraad

De gaai bereidt zich voor op de toekomst en legt nu al een wintervoorraad aan, door eikels en beukennootjes in de grond te verstoppen. Nu eten gaaien vooral insecten, maar ook eieren en jonge zangvogels staan op het menu. In de winter eten ze behalve eikels en beukennootjes ook mais, fruit en granen. Bij voedselgebrek spreken ze hun aangelegde voorraad aan. Zaden die niet worden opgegraven, krijgende de kans om weer uit te groeien tot nieuwe bomen. De gaai wordt daarom ook wel 'de grootste bosbouwer van de wereld' genoemd, ze kunnen tot wel vijfduizend eikels per jaar verstoppen.

Foto's: Thijmen Majoor; Mark Zekhuis, Saxifraga