Dagpauwoog

Natuurjournaal 23 juli 2024

Nature Today
23-JUL-2024 - Dagpauwogen op zoek naar nectar en jonge kokmeeuwen verlaten het nest.

Als de zon schijnt, vliegt de dagpauwoog overal in Nederland rond. Deze grote vlinder kan je gemakkelijk herkennen aan de grote ogen op de vleugels. Ze dienen om vijanden af te schrikken. De onderkant van de vleugels van de dagpauwoog is veel minder kleurrijk, donkerbruin tot bijna zwart. Zo vallen ze nauwelijks op als ze hun vleugels dichtklappen. Dagpauwogen zijn dol op nectar en je ziet ze vaak rondhangen in de buurt van vlinderstruiken. Die bloeien nu, maar dagpauwogen vliegen nog tot eind september rond. Planten die lang doorbloeien zijn daarom voor dagpauwogen – en ook voor veel andere insecten – belangrijk. Lavendel, ijzerhard en koninginnenkruid bijvoorbeeld. Meer weten? De Vlinderstichting geeft je tips voor vlinderplanten.

Jonge kokmeeuwen hebben nog geen chocoladebruine kop

Jonge kokmeeuwen verlaten nu het nest. Hun kop is nog niet chocoladebruin, zoals bij de volwassen vogels, maar je kan ze herkennen aan hun zwarte staarveren. Kokmeeuwen broeden één keer per jaar, daarna stromen de broedkolonies leeg. De grootste broedkolonie kokmeeuwen bevindt zich op de Wadden. Vroeger waren kokmeeuwen talrijk, maar ze worden hard getroffen door de vogelgriep. Die treft in het bijzonder jonge vogels. Vind je een dode vogel? Maak er dan melding van bij Sovon.

Foto's: Marc Scheurkogel; Gertjan van Noord, Waarneming.nl