Mentha aquatica Watermunt

Natuurjournaal 4 juli 2024

Nature Today
4-JUL-2024 - Deze vijverplant lokt insecten naar je tuin en wat zijn toch die piepkleine vlindertjes?

Watermunt komt op sommige plekken al in bloei. De lila bloemen trekken allerlei insecten aan. Watermunt verraadt haar aanwezigheid door de frisse geur van pepermunt, die je vooral tijdens warme zomeravonden kunt ruiken. In de Benelux is het een van de meest voorkomende oeverplanten, die zich goed heeft aangepast aan natte standplaatsen. Zijn snelle groei zorgt ervoor dat, net als bij snelgroeiende zuurstofplanten, veel nutriënten uit het water worden opgenomen. Vooral nitraat is favoriet bij deze oeverplant. Hierdoor concurreert watermunt effectief met algen. Ideaal voor in de vijver dus! Dan help je de insecten, maar kan je er zelf ook van genieten. Watermunt is namelijk ook eetbaar voor de mens. De bladeren zijn een prima smaakmaker en ideaal voor thee, salades, soep en dressings.

Het muntvlindertje is een piepklein vlindertje, vaak te vinden in de buurt van bloeiende kruiden

Een piepklein vlindertje dat vaak rondhangt in de buurt van munt, wilde marjolein of andere bloeiende kruiden is het muntvlindertje. Een klein, bordeauxrood driehoekje met gele vlekjes. Dit kleine nachtvlindertje vliegt gewoon overdag en komt veel voor in tuinen. De rupsen leven, zoals je al uit de naam kunt afleiden, op diverse muntsoorten, waaronder watermunt, aarmunt en appelmunt, maar ook op wilde marjolein en andere verwante planten als veldsalie, citroenmelisse, wild kattenkruid en soorten steentijm. Als deze planten bloeien bieden ze nectar voor vlinders, maar ook voor bijen, hommels en andere insecten. Het aanleggen van een kruidentuintje is dus dubbele winst: je kunt zelf genieten van verse kruiden en ook insecten zijn er dol op!

Foto's: Peter Meininger, Saxifraga; Kars Veling, De Vlinderstichting