Tiliacea aurago. Saffraangouduil

Natuurjournaal 15 oktober 2024

Nature Today
15-OKT-2024 - De herfst heeft een gouden randje, de saffraangouduil en de saffraanamaniet zijn nu te zien.

De herfst is een prima tijd om nachtvlinders te kijken. Met name vlinders uit de familie van de uilen zijn dan talrijk. De familie van de uilen is met meer dan 350 soorten de grootste familie binnen de Nederlandse macronachtvlinders. In de herfst kan je goed nachtvlinders lokken met behulp van stroop. Meng wat stroop met een scheut alcohol en smeer het op een boom. De alcohol verspreidt de geur van de zoetigheid en nachtvlinders komen graag een slokje snoepen. Wie weet tref je wel een saffraangouduil. Vlinders uit de groep van de gouduilen hebben allemaal een geelachtige (gouden) grondkleur, maar de kleur van de saffraangouduil is zo geel dat er ook nog ‘saffraan’ werd toegevoegd aan zijn naam. De vlinders leggen nu eitjes, die pas in het voorjaar uit zullen komen.

De saffraanamaniet is in Nederland erg zeldzaam

Ook in het rijk van de paddenstoel komen soorten voor met de kleur van saffraan. Onlangs werd de zeer zeldzame saffraanamaniet waargenomen in Drenthe. De hoed van de saffraanamaniet is oranjegeel tot oranje gekleurd en oudere exemplaren zijn naar de rand toe lichter gekleurd. Hij hoort bij de plaatjeszwammen en groeit in loof- en gemengde bossen, vooral bij berken en eiken. Zoals bij paddenstoelen wel vaker het geval is, lijkt de saffraanamaniet sterk op een andere soort, namelijk de roodbruine slanke amaniet.

Foto's: Peter Gergely, Saxifraga; Dr. Hans-Günter Wagner, Wikimedia Commons