Lowlandsbezoekers op de filterfiets

Lowlandsbezoekers boosten de biodiversiteit

Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW)
28-SEP-2024 - Dit jaar was het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) te vinden op Lowlands Science. Bezoekers leerden hier over de biodiversiteit van Lake Lowlands, hoe de waterkwaliteit daar effect op heeft, en hoe zij zelf een handje konden helpen.

Bij binnenkomst op Lowlands Science viel aan de linkerkant meteen een bijzondere opstelling op. Bovenaan de oever van het meer stonden twee fietsen waar bezoekers druk op aan het bewegen waren. Daarnaast stond hun teamgenoot intensief mee te sporten door een hefboom omhoog te duwen. Waarom? Bekijk de video en lees eronder verder.

Lowlandsbezoekers boosten de biodiversiteit (Bron: NIOO-KNAW)

Samen pompten de bezoekers water uit Lake Lowlands door filters heen. Op deze manier werden voedingsstoffen in de vorm van algen uit het meer gefilterd, om zo een nutrientenoverschot te voorkomen. Tijdens een festival belandt er wel eens wat eten en drinken op de grond, of staat er voor sommige bezoekers een iets te lange rij voor de toiletten. Al dit soort voedingsstoffen wasten in het geval van Lowlands het meer in.

Filterfietsen

Lowlandsbezoekers op de filterfiets

NIOO-opstelling naast hoofdpodium Lowlands 2024

Zijn extra voedingsstoffen niet goed voor de natuur?

Wanneer er in een ecosysteem als dat plotseling zo'n overschot aan nutriënten aanwezig is, kan de biodiversiteit uit balans raken. Algen maken snel gebruik van al het nieuwe eten en groeien tot overmatige getalen. Zij bedekken het wateroppervlak en blokkeren zo het licht voor alle planten en dieren die dieper leven. De bodemplanten overleven niet zonder licht, waarna met de afwezigheid van de planten ook belangrijke voedselbronnen, schuilplaatsen, zuurstofproducenten en plekken om eitjes te leggen wegvallen. Zo zou het hele meersysteem in kunnen storten van een biodivers, helder water tot een troebele, groene algensoep.

Om dit voor Lake Lowlands te voorkomen werd daarom het water gefilterd, waarbij het overschot aan algen uit het meer werd gevist. In totaal is er ongeveer twaalfduizend liter water het meer uitgefietst en gefilterd teruggestort. Dit is niet genoeg om volledig te compenseren voor alle voedingsstoffen die tijdens het weekend in het meer belanden, maar geeft het meer hopelijk een boost om zelf te kunnen herstellen na de verandering.

Filters uit de fiets droogden aan de waslijn

De filters moesten regelmatig verwisseld zodat er nieuwe voedingsstoffen gefilterd konden worden

Voor wie fietsten ze?

Vanaf de Monstersteiger onderzochten de bezoekers voor wie ze zo hard fietsten. Hier haalden zij met schepnetten waterdieren naar boven om de soorten te determineren. In totaal zijn er rond de twintig verschillende soorten waterdiertjes gevonden tijdens Lowlands. Van kokerjuffers tot schaatsenrijders, en van staafwantsen tot een waterschorpioen. Een deel van deze soorten heeft helder water nodig om goed te kunnen leven, zij geven daarom vaak een indicatie voor een goede waterkwaliteit. Het is daarom belangrijk om Lake Lowlands te houden zoals het is, en het net zo goed (of beter) achter te laten als dat het voor het festival was.

Waterdiertjes worden op het land beter bestudeerd