Janouk en Bram op soorten safari

Ontdek overal natuur met de Klokhuis SoortSafari

Naturalis Biodiversity Center
17-AUG-2024 - Natuur is overal, misschien wel dichterbij dan gedacht. Om kinderen hier bewust van te maken presenteert Het Klokhuis de SoortSafari: een app om planten en dieren te verzamelen, gewoon in de buurt. De app is mede mogelijk gemaakt door Naturalis en gebruikt data van Waarneming.nl. Met in totaal 52 soorten is er altijd iets te vinden!

SoortSafari is een innovatieve app die ondersteund wordt door een televisie-uitzending, wekelijkse vlogs en lesbrieven. Een jaar lang wordt iedere week een nieuwe soort geïntroduceerd. Zo leren kinderen, ouders en onderwijzers dat bijzondere natuur alledaags en overal is. De 52 soorten zijn namelijk vrijwel allemaal te vinden in iedere buurt. Kinderen hoeven dus niet per se de bossen en de velden in, maar dat mag natuurlijk wel. De aflevering over soorten is het startpunt van de SoortSafari. Daarna gaat Klokhuis-presentator Janouk Kelderman 52 weken lang op pad met natuurfilmer Bram Sturm om een vlog te maken.

Janouk in de SoortSafari-app

Soort van de week

Janouk Kelder is erg enthousiast over de app: “Ik ben dol op de natuur en mag dit jaar elke week naar buiten. Wat wil je nog meer?! Bram weet precies waar hij moet kijken om alle soorten te spotten.” Samen spotten Janouk en Bram de soort van de week: een dier of plant die op dat moment goed te vinden is in de natuur. Bij het openen van de app verschijnt die soort, met zoektips en kant-en-klare informatie. Aan het begin van elk seizoen komen er 13 nieuwe soorten in de app. Met alle soorten kunnen kinderen kwartetten en lange reeksen maken die punten opleveren. Zoals de ontwikkelaars verwachtten, bleken vooral deze features populair bij gebruikers in de testfases.

Janouk en Bram staan zij aan zij, klaar om op soortsafari te gaan

Soort gescoord met AI

Wie een dier spot, bijvoorbeeld een pissebed, kan er een foto van maken met een telefoon of tablet. De app vergelijkt die foto dan met duizenden foto’s van andere planten en dieren. De beeldherkenning herkent de pissebed – of niet – en laat in het eerste geval dieren zien waar die op lijkt. Kinderen moeten zelf dus goed kijken, maar krijgen ook feedback over wat ze spotten. De software en soortendatabase waarmee gewerkt wordt zijn afkomstig van Naturalis Biodiversity Center en Waarneming.nl. Hier is geen account voor nodig en er hoeven ook geen gegevens gedeeld te worden.

Ga mee op safari

Sinds de uitzending van Het Klokhuis: SoortSafari op vrijdag 9 augustus op NPO Zapp, verschijnt er wekelijks een vlog op de website van Het Klokhuis en op het YouTube-kanaal van Het Klokhuis. De Klokhuis SoortSafari-app en de lesbrieven staan ook op de website.

• Download de Klokhuis SoortSafari-app.
  • Dit programma is mede mogelijk gemaakt door het Cultuurfonds, het Joep Zeelen Fonds, het Par Terra Fonds, het Regulus Fonds, het Robert Persman Fonds en Fonds 5.

Tekst: Naturalis Biodiversity Center