Hermelijn

Natuurjournaal 3 juli 2024

Nature Today
3-JUL-2024 - Jonge hermelijnen worden gevoerd en wanneer begint de wespenoverlast?

In een hol onder de grond zoogt de hermelijn haar jongen. De vier tot acht kleine hermelijntjes krijgen na een paar weken ook hapjes vlees te eten. De kleintjes concurreren met elkaar om voedsel, en dat loopt niet altijd goed af. De eetlust van de jongen is groot, ze moeten iedere dag ongeveer de helft van hun lichaamsgewicht eten. Moeder zorgt in haar eentje voor de jongen en is erg druk met het zoeken naar voedsel. De hermelijn is een carnivoor en een fanatieke jager. Ze jaagt voornamelijk op kleine zoogdieren zoals woelmuizen, ratten en konijnen. Er worden ook vogels en vogeleieren gegeten. In Nederland gaat het niet goed met de hermelijn en nemen de aantallen af. Een heel andere situatie dan wat er in Nieuw-Zeeland aan de hand is. Daar is de hermelijn geïntroduceerd om konijnen te bestrijden. De hermelijn doodt in Nieuw-Zeeland echter vooral inheemse grondbroedende vogels. Hij wordt daar intussen gezien als invasieve exoot en flink bestreden.

De gewone wesp veroorzaakt pas overlast voor de mens als hij 'werkloos' is geworden

Zit je net lekker op het terras, komt er een wesp op je drankje af: de ‘limonadewesp’. In het voorjaar zie je ze nauwelijks, maar opeens zijn ze er. Op het moment dat ze ons komen lastigvallen, hebben de wespen al een heel leven achter de rug. De wespenkoningin heeft het hele voorjaar hard gewerkt. Na de winter heeft ze een nest gebouwd en eieren gelegd. Uit de eerste eieren kwamen werksters die haar hebben geholpen bij het uitbouwen van het nest en het voeren van de larven. Na verloop van tijd legt de wespenkoningin ook eitjes waaruit nieuwe koninginnen en mannetjes geboren worden. Het aantal larven in het nest neemt af waardoor de werksters minder te doen hebben en ze ook minder voeding krijgen. Ze hoeven de larven in het nest niet meer te voeren met allerlei insecten. Probleem voor de werksters is dat ze dan ook geen beloning meer krijgen van de larven in de vorm van zoetigheid. De makkelijkste weg om dat toch te bemachtigen is het opzoeken van mensen, die net zo dol zijn op zoetigheid. Wespen hebben een goed geheugen dus als ze eenmaal weten waar iets lekkers te halen is, blijven ze terugkeren. De beste tips om wespen weg te houden van je terras lees je hier.

Foto's: Oscar en Jolanda Balm, Waarneming.nl; Ab Baas, Saxifraga