Bruinrode heidelibel

Natuurjournaal 21 augustus 2024

Nature Today
21-AUG-2024 - Deze libel keert steeds terug naar dezelfde plek en wapendrager op zoek naar overwinteringsplek.

Heidelibellen leven, anders dan hun naam doet vermoeden, niet alleen maar op de heide. Ook in tuinen en parken kun je ze tegenkomen, vooral in de buurt van water. Er zijn drie verschillende soorten, die je met wat ervaring uit elkaar kunt houden. De mannelijke heidelibellen houden hun eigen territorium goed in de gaten door steeds terug te keren op een vaste uitkijkpost. Bijvoorbeeld en rietstengel, een draad van een hekje of een houten paaltje. Als je eenmaal zo'n plekje kent, kan je de libel heel goed fotograferen. Na de paring legt het vrouwtje eitjes in het water, terwijl het mannetje haar nog achter haar kop vasthoudt.

Rupsen van de wapendrager kom je nu op de gekste plekken tegen

Veel rupsen zijn nu op zoek naar een plekje om te verpoppen, en dan is de kans groter dat je ze tegenkomt. Ook de wapendrager is nu volgroeid. Het eerste deel van zijn leven heeft hij doorgebracht met een grote groep soortgenoten, maar nu is hij op zichzelf aangewezen. Wandelend over je terras, langs de deurpost of zelfs op het wasgoed zoekt de rups naar een veilige holte om te kunnen verpoppen en de winter door te brengen. Pas volgend voorjaar zal de nieuwe vlinder uit de pop kruipen.

Foto's: Ab Baas; Dylano, Waarneming.nl