Natuurberichten

Pagina 1 van 1536 - 15358 Resultaten

Om de belangrijke droogvallende zandplaten en daarmee ook de schorren en kwelders voor onze kusten voor de toekomst te behouden, hebben we meer troebel water nodig. Dat is één van de opvallende conclusies uit een nieuw onderzoek..

Lees verder 6 mei 2024   15 min oud
Roodborsttapuit Saxifraga

De populaties van vogels die in Nederland broeden waren in 2023 gemiddeld ruim 28 procent groter dan in 1990. Van 185 soorten zijn er 92 in aantal toegenomen, 83 afgenomen, bleven 9 soorten stabiel, en is van één soort de trend..

Lees verder 6 mei 2024   2 uur oud
Een collectie opgeprikte vlinders - primair

Hedendaagse vlinderaars hebben maar geluk met alle tools en boeken om soorten te herkennen en waarnemingen in het veld in te voeren. En bij twijfel, even ObsIdentify aanslingeren, en hup daar is de exacte soort bij de waarneming...

Lees verder 6 mei 2024   3 uur oud
Een ringslang (Natrix helvetica) met tekenen van vermoedelijke ophidiomycose. De ziekteverwekker werd niet gedetecteerd bij individuen met dergelijke symptomen.

De ‘slangenschimmel’ Ophidiomyces ophiodiicola kan een huidziekte veroorzaken bij slangen, soms met dodelijke gevolgen. De schimmel wordt op steeds meer plekken in Europa gevonden en heeft in Noord-Amerika een negatief effect op..

Lees verder 6 mei 2024   7 uur oud
slobeend kuikens

Eerste slobeendkuikens uit het ei en jonge molletjes onder de grond...

Lees verder 6 mei 2024   7 uur oud
Overgangen zoals droog en nat of zon en schaduw creëren op een hele kleine schaal unieke omstandigheden. Deze zogeheten gradiënten hebben hun eigen klimaat en vergroten daardoor de biodiversiteit in een gebied.

Het wilde zwijn blijkt een belangrijke rol te spelen voor vlinders. Veel vlinders hebben planten nodig die op arme of open grond groeien, de zogeheten pioniersplanten. Door te wroeten maken wilde zwijnen de perfecte omstandigheden..