Natuurberichten

Pagina 2 van 1539 - 15382 Resultaten

Steeds meer Grote Zilverreigers overwinteren in Nederland

Terwijl de grote zilverreigers en lepelaars in ons land toenemen, nemen andere soorten zoals de scholekster en brilduiker juist af. Dat blijkt uit de meest recente analyse van tellingen van watervogels door Sovon Vogelonderzoek..

Lees verder 11 mei 2024   2 dgn oud
graspieper

Graspiepers broeden verstopt op de grond en juffers vliegen nu volop...

Lees verder 11 mei 2024   2 dgn oud
Ooievaar lead

Waar ‘birdnerd’ ooit een scheldwoord was, is het inmiddels een geuzennaam. Vogels kijken is namelijk een ideale hobby en steeds meer mensen komen erachter. Daarom in dit bericht acht tips voor de beginnende vogelaar...

Aziatische hoornaar voor bijenkast

De Aziatische hoornaar is een invasieve exoot die in 2017 ons land bereikte. De soort komt inmiddels wijdverspreid voor met name in de zuidelijke provincies en zal niet meer uitgeroeid kunnen worden. Gelukkig blijken de negatieve..

Bloei witte paardenkastanje

Paardenkastanjes in bloei en brasems beginnen met paaien. ..

Madelief

Zeker 80 procent van ons land is géén natuurgebied. Ook in bijvoorbeeld steden, havengebieden en akkerbouwgebieden dient biodiversiteit een plek te krijgen. Over deze uitdaging en de bijdrage die burgers hieraan kunnen leveren,..

Lees verder 9 mei 2024   4 dgn oud

In het Noord-Hollands Duinreservaat, Terrein Heemskerk, werd twee dagen geleden de zeer zeldzame Kalkgraslandwimperzwam aangetroffen. Deze Wimperzwam komt op wereldschaal alleen in Europa voor en is daar overal zeer zeldzaam. Ook..

zandhagedis

Zandhagedissen kleuren nu knalgroen en wees niet bang voor deze vervaarlijk uitziende sluipwesp...

Draaihals lead

Qua verenkleed behoort de draaihals tot de categorie van bijvoorbeeld de houtsnip: het lijkt écht op boomschors! Hij is dan ook enorm goed gecamoufleerd, zowel zittend op een tak als wanneer hij voedsel zoekt op de grond. Hier..

Lees verder 8 mei 2024   4 dgn oud
Watersnuffel - Primair

Als je nu op een zonnig moment langs de waterkant loopt, kun je ze haast niet missen: blauwe waterjuffertjes. Er is een drietal heel algemene soorten die je overal in ons land kunt tegenkomen. Ze lijken best sterk op elkaar, maar..

Lees verder 8 mei 2024   5 dgn oud